تبلیغات
قرآن درس زندگی - اجرای نمایش خلاق
قرآن درس زندگی
خداوند کسانی را که پرهیزکار هستند را از طریق قرآن و معارف آن هدایت میکند...
جمعه 13 شهریور 1394 :: نویسنده : دیدار دابشلیمی
----------------------------------------------------------------------------------------------------
موضوع: خیابان

نوع فعالیت: نمایش خلاق

وسایل مورد نیاز: صندالی های موجود در کلاس


شرح فعالیت: با ایجاد یک موقعیت فراگیران رابرای اجرای نمایش آماده می سازیم. مثلا: به نو آموزان می گوئیم تصور کنند کلاس یک اتوبوس و صندالی های شما صندالی های اتوبوس است. راننده در ایسگاهی نکه میدارد،در این نمایشکه  آقا رضا شجاعی در نقش فرد سالمند سوار اتوبوس میشود و جای خالی برای نشستن نیست، شماها که مسافر این اتوبوس هستید چکار میکنید؟ فراگیران با ایفای نقش، فعالیت های مربوط رابسیار خوب اجام دادند.

پس از اجرای نمایش توسط فراگیران،در مورد درست یا نادرست بودن فعالیت اظهار نظرشد..

مهد کودک گلهای بهشت

------------------------------------------------------------------------------------------------------

  اعضای صورت

کودکان به صورت دایره می­نشینند، مربی حس­های مختلف مثل غمگین، خوشحال، درد، گریه و ... را می­گوید. نوآموزان با اعضای صورتشان این حالات را اجرا کرده و اجازه ندارند که از دست و بدنشان استفاده کنند.

6-    حدس بزن چیه

نوآموزان پانتومیم حالت­ها، اشکال و کلمات مختلف را بازی کرده و سایر نوآموزان حدس می­زنند. (این پانتومیم­ها باید موقعیتی باشد؛ مثلاً فردی روی شیشه شکسته راه می­رود یا فردی که چیز شور یا داغ و ... می­خورد)، سپس معلم شی را در دست می­گیرد و با آن عمل دیگری انجام می­دهد و بچه­ها حدس می­زنند (مثلاً با مداد مسواک می­کند).

7-    لوازم التحریر

معلم از نوآموزان می­خواهد تا لوازم التحریری که معلم می­گوید بشوند و هر کدام موقعیتی که معلم می­گوید را اجرا کنند.

مثال: مدادی در حال نوشتن، مدادی که خط­خطی می­کند، پاک­کنی که جویده می­شود، تراشی که می­تراشد، مدادهایی که در حال ریخته شده از روی میز هستند.

8-    نمایش آب و هوا

معلم نوآموزان را در موقعیت­های مختلف آب و هوایی قرار می­دهد و از آن­ها می­خواهد تصور کنند که در چنین فضایی هستند و آن­ها نیز خود را در آن موقعیت فرض می­کنند.

مثلاً تصور کنید کنار ساحل در یک هوای آفتابی دارز کشیده­اید و در حال خوردن آب میوه هستید ناگهان طوفان
می­شود و ... . سپس آن­ها را به موقعیت بارانی، برفی، طوفانی و ... ببرید.

9-     چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ...

معلم از نوآموزان می­خواهد تا در این موقعیت­های خیالی قرار گیرند و اجرا کنند

چه می­شد اگر : بال داشتیم و پرواز می­کردیم؟

                    اگر ناگهان سگی وارد کلاس می­شد؟

                    قد شما به اندازه یک زرافه می­شد؟

                    ظرف شما بالای طاقچه باشد و دستتان به آن نرسد؟

                    چای داغ بخورید؟

10-   میکروب و مسواک

معلم نوآموزان را به فضای باز برده و یکی از نوآموزان به عنوان میکروب انتخاب شده، سایر نوآموزان به صورت دندان در کنار هم ردیف شده میکروب پشت دندان­ها قایم می­شود نوآموز دیگری که مسواک است به دنبال میکروب می­رود تا او را از بین ببرد.

11-   بادبادک خود را هوا کن

معلم از نوآموزان می­خواهد تا تصور کنند که در یک روز آفتابی بادبادک شده­اند و به هوا رفته­اند، سپس ناگهان هوا تغییر کرده بارانی، ابری، طوفانی و ... می­شود و یا حتی پرنده­ای و یا ابری به سمت آن­ها می­آید و از آن­ها می­خواهد تا حالت­های مختلف این بادبادک را در موقعیت مختلف اجرا کنند.

12-  نمایش شعر پاییز، بهار، زمستان

معلم یک شعر به دلخواه خود انتخاب می­کند و آن را به همراه نوآموزان در کلاس می­خواند و آن­ها حالت­های مختلف و موقعیت­های موجود در شعر را اجرا می­کنند.

13- باران

معلم از نوآموزان می­خواهد تا تصور کنند که یک قطره بارن هستند که در حال جاری شدن از آسمان است، سپس به تدریج این قطره بیشتر شده، به باران نم­نم، شدید و سیل تبدیل می­شود (هر کدام از نوآموزان به کنار تخته می­آیند و تصور خود از قطره، نم باران و ... را اجرا می­کنند).

14-   نمایش یک موقعیت خیالی

معلم نوآموزان را در موقعیت­های مختلف قرار می­دهد و آن­ها به این موقعیت­ها رفته و آن را اجرا می­کنند.

مثال: راه رفتن روی زمین داغ یا پر از چسب، کشیده شدن دست و پاها از طرفین، چاق یا لاغر شدن، بلند یا کوتاه شدن، بزرگ و کوچک شدن، راه رفتن در ماسه، شنا در دریا و ...

15-   اپرای کودکانه

معلم برای نوآموزان داستانی درباره­ی یک روز در جنگل تعریف می­کند و از آن­ها می­خواهد تا در لحظات مختلف صدای چیزی را که می­شنوند تقلید کنند.

مثال: پسر کوچولو به زیر درخت رفت و روی مقدار زیادی برگ ایستاد (نوآموزان صدای خش خش را درمی­آورند)، سپس در مقابلش یک گربه کوچک دید که به ظاهر گرسنه بود (نوآموزان با شنیدن اسم گربه، صدای او را تقلید
می­کنند).

16-  داستان­سازی خلاق

معلم داستان خود را (دلبخواه) شروع می­کند و نوآموزان را در موقعیت آن داستان قرار می­دهد، سپس از آن­ها می­خواهد تا داستان را ادامه دهند و تا هر کجا که دوست دارند پیش ببرند و در نهایت داستان را به شیوه­های مورد علاقه خود تمام کنند.

17-  دانه

معلم شعر دانه را درکلاس می­خواند و نوآموزان درگروه­های 4 یا 5 نفره شعر را اجرا می­کنند.

کی می­خواد دونه بشه؟ کوچیک بشه؟ تو برو تو گلدون

کی می­خواد با آب­پاش آبش بده؟ تو آبش بده

کی می­خواد خورشید بشه گرمش کنه؟ تو گرمش کن

حالا گلای تو گلدون بزرگ بشین، بزرگ­تر، بزرگ­تر

معلم می­خواند، افراد در گروه­ها نمایش می­دهند.

18- بابای کوچک

این نمایش همانند کلاه مامان است و نوآموزان تک­تک آمده و یک روز پدرخود را اجرا می­کنند و سپس نقاشی آن را می­کشند.

19-  نمایش یک خاطره

معلم یک خاطره از یک تعطیل در جنگل برای نوآموزان تعریف می­کند و آن­ها را به موقعیت­های خطرناک، جالب و هیجان انگیز موجود در جنگل می­برد و آن­ها نیز آن را اجرا می­کنند.

مثال: من و برادرم در حال بازی بودیم که ناگهان یک شیر وحشی به سمت ما حمله کرد و در همان حین نوآموزان تصور می­کنند که شیر وحشی به سمت آن­ها می­آید و آن موقعیت را اجرا می­کنند.

20-   نمایش وسایل نقلیه

نوآموزان تصور می­کنند که وسایل نقلیه مختلفی هستند و به ترتیب هر کدام را اجرا می­کنند.

مثال: ماشین در یک خیابان خلوت که به سرعت در حال حرکت است.

        قطار، هواپیما، کشتی در دریای طوفانی

21-  لباس مانی

معلم داستانی تعریف می­کند از یک نوآموز سر به هوا به نام مانی که اصلاً مراقب لباس­های خود نیست و بچه­ها تصور می­کنند لباس مانی هستند و حال در موقعیت­های مختلف قرار می­گیرند.

مثال: لباس مانی زیر پای خواهر مانی له می­شود، بین در گیر می­کند، در گوشه­ی کمد زیر وسایل دیگر گیر می­افتد و یا ...

22-  عمو زنجیرباف

معلم شعر عمو زنجیر باف را می­خواند، نوآموزان دست­های یکدیگر را گرفته، می­چرخند و صداهای حیوانات مختلف را با فرمان معلم تقلید می­کنند.

23-                         ما گلیم ، ما سنبلیم

معلم نوآموزان را به فضای باز می­برد و آن­ها دست­های یکدیگر را می­گیرند و نقش گل­هایی را بازی می­کنند که در شرایط گوناگون شکل­های مختلفی به خود می­گیرند.

(شعر ما گلیم، ما سنبلیم در کتاب نغمه­ها موجود است)

24-  نمایش حواس

معلم موقعیت­های زیر را می­گوید و بچه­ها اجرا می­کنند

چشیدن: تصور کنید چیز ترش، داروی تلخ، کیک خامه خوش مزه، چای شیرین یا تلخ می­خورید و ...

دیدن: دیدن مورچه­هایی که روی زمین رژه می­روند، دیدن غروب آفتاب، حیوانات وحشی و ...

لمس کردن: لمس یک گربه، موکت زبر، یک پر، یک سنگ و ...

شنوایی: شنیدن صدای آب، زنگ ساعت، ریختن کتاب­های کتابخانه و ...

25-  بچه­ها بیایید جمع بشیم

نوآموزان دایره­وار می­ایستند، سپس معلم می­گوید «بچه­ها بیایید جمع بشیم، همگی با هم خرگوش بشیم، می­پریم و
می­جهیم، می­چرخیم مثل خرگوش»؛ سپس با گفتن بچه­ها بیایید جمع بشیم به ترتیب حیواناتی مثل قورباغه، سگ، گربه و ... را نیز می­گوید.

 

 

26- چه چه مجسمانه

معلم از نوآموزان می­خواهد که در سکوت، نمایش خیالی هر کاری که دوست دارند اجرا کنند (مثلاً کتاب بخوانند، چیزی بخورند) سپس با فرمان چه چه مجسمانه، مجسمه می­شوند و معلم از تک تک آن­ها می­پرسد: الآن چه کار
می­کردی؟ چه می­خوردی، چه مزه­ای بود و بدین ترتیب در مورد کار هر نوآموز چندین سؤال می­پرسد.

27- نمایش یک شعر

معلم پس از نمایش شعر پاییز، زمستان و بهار، به دلخواه خود شعری را انتخاب می­کند و نوآموزان در موقعیت آن شعر قرار گرفته و اجرا می­کنند.

(در نظر داشته باشید شعر مورد نظر قابل اجرا و درک نوآموزان باشد).

28-                         درخت پیش دبستان ما

معلم داستانی می­گوید که در آن درخت حیاط پیش دبستان توسط عوامل مختلف مانند (گربه­ها، پرندگان، بچه­های
بی­توجه همسایه و ...) مورد حمله قرار می­گیرد و حال این بچه­ها هستند که باید نقش این درخت و محافظان آن را به هر صورتی که خودشان تصمیم می­گیرند بازی کنند.

29-  تغییر شکل گروهی

معلم نوآموزان را به چند گروه تقسیم می­کند، سپس به هر گروه نام یک شی را می­گوید و از آن­ها می­خواهد تا با همکاری یکدیگر آن شکل را درست کنند.

مثال: ماشین، قطار، دوش، کتاب، رایانه، ظرف غذا و ...





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 خرداد 1397 10:39 ق.ظ

Truly loads of awesome info!
buy cialis sample pack free generic cialis buy cialis online nz generic cialis levitra only best offers 100mg cialis cialis 20 mg cut in half cialis with 2 days delivery cialis uk next day cialis generic availability miglior cialis generico
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 04:15 ق.ظ

Many thanks, An abundance of data!

buy prescription viagra sildenafil without prescription uk buy viagra uk cheap can i buy viagra viagra cheap online buy viagra mexico buy viagra pills online uk buy viagra online overnight delivery where to buy viagra in malaysia can i buy viagra without prescription
شنبه 18 فروردین 1397 02:07 ب.ظ

You actually said that wonderfully!
bulk cialis free generic cialis cialis lowest price cialis 5 effetti collaterali cialis tadalafil preis cialis 20mg schweiz click here cialis daily uk enter site natural cialis deutschland cialis online cialis 30 day trial coupon
شنبه 4 فروردین 1397 03:15 ب.ظ

Thanks, Excellent stuff!
viagra cialis levitra cialis prices in england cialis for daily use buy cialis online nz deutschland cialis online generic cialis 20mg tablets buy brand cialis cheap cialis venta a domicilio online cialis acheter cialis kamagra
دوشنبه 30 مرداد 1396 08:32 ق.ظ
You really make it seem so easy with your presentation but
I find this topic to be really something which I think I would never understand.
It seems too complicated and extremely broad for me.

I am looking forward for your next post, I will try to get
the hang of it!
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:25 ق.ظ
Wonderful items from you, man. I have have in mind your stuff prior to and you're simply extremely fantastic.

I actually like what you've bought right here, certainly like what you are saying and the
way by which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it smart.

I can't wait to read much more from you. That is really a great
website.
جمعه 16 تیر 1396 06:13 ب.ظ
I want to to thank you for this wonderful read!! I absolutely loved every bit
of it. I have you saved as a favorite to look at new things
you post…
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:38 ق.ظ
Peculiar article, totally what I needed.
سه شنبه 29 فروردین 1396 04:33 ق.ظ
This piece of writing presents clear idea in support of the new people of blogging,
that truly how to do blogging.
پنجشنبه 17 فروردین 1396 11:02 ب.ظ
Excellent website. Plenty of useful information here. I am sending it to a few friends ans also
sharing in delicious. And obviously, thanks to your sweat!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سورج چراغوند
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :